Bilatu
Sartu
  • izan HITZAKIDE
  • nor gara
  • zozketak
  • eskaintzak
  • denda
  • hemeroteka
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Herriak
      • Errenteria-Orereta
      • Lezo
      • Oiartzun
      • Pasaia
    • Generoak
      • Albisteak
      • Editorialak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
      • Iritzia
      • Kronikak
      • Publirreportajeak
  •  Multimedia
    • Argazkiak
    •  Bideoak
  • Agenda
    • Zerrenda
    • Hilabetea
    • Agendan parte hartu
  • Zozketak
  • Eskaintzak
  • Denda
  • ADIMEN ARTIFIZIALA
  • Zerbitzu gida
  • Nor gara
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
  • izan HITZAKIDE
  • nor gara
  • zozketak
  • eskaintzak
  • denda
  • hemeroteka
Sartu
Kultura

Ricardo Ugarte (eskultorea): "Nire lan gehienetan badago erreferentzia itsas elementuei"

Pasaiako Udalak erakusketa antolatu du Ricardo Ugarte eskultorearen omenez. Abenduaren 4ra arte egongo da zabalik sortzaile sanpedrotarraren ibilbideari aitortza egin nahi dion erakusketa bikoitza

olatz mitxelena
Pasaia
2016/11/08
Ricardo Ugarte

Ricaro Ugarte, Zirizan, bere erakusketan, Trintxerpen.

    Bi aretotan dago Pasaiako zure erakusketa, Trintxerpeko Ziriza Etxean eta San Pedroko Udal Aretoan. Nola bisitatu behar da? Nondik hasi? Erakusketaren zatirik garrantzitsuena Zirizan dago. Piezarik handienak daude bertan, espazio horrek hala baimentzen duelako. San Pedroko Udal Aretoan beste pieza batzuk daude, esanguratsuak horiek ere. Esaterako, han dago Pasaiako sarreran dagoen Aingura egiteko baliatu nuen maketa, han daude ere liburuak, katalogoak… ibilbide intimoago bat. Eskultura abstraktua landu duzu zure ibilbidean, eta materialei dagokionez, beti, burdina eta altzairua. Zergatik? Bi material horien ezaugarriak oso ondo lotzen dira nik plastikoki adierazi nahi dudanarekin. Altzairu xaflak toles ditzaket, eta gainera, laser bidez egin ditzaket zirkuluak, nire lanean erreferentzia diren idi-begiak egiteko…  Material horien ezaugarriak oso ondo moldatzen zaizkie nire eskultura lanari, eta azken finean, eskultoreak beti bilatzen du hori, berak egin nahi duen horretara hoberen moldatzen den materiala. Zure lanean oso presente dago portua. Bai. Kasu honetan, Zirizan dauden lan gehienak brankak dira, hori delako azken aldian lantzen ari naizena, branken seriea. Zirizan erakusketa bat atontzea ez da lan erraza izan behar. Bertan ikusgai dauden eskultura gehienek beren oinazpikoa dute, baina Zirizan, brutalismo handiko espazioa izanik, eskulturak lurretik azaleratzea nahi nuen, eta hala jarri ditugu. Oso pozik nago emaitzarekin. Planteamendua ez da berria, garai batean modan egon zen, eta espazio honetan oso ondo geratzen da. Zure eskulturak bizitokiak direla dionik badago. Ados zaude horrekin? Bai. Badut serie bat, Huts habitagarriak deritzana, harreman ia arkitektonikoa duena elkar komunikatzen duten barne espazioekin. Nire pieza askotan moduluak elkar komunikatuta daude, eta horrek ikusleari pieza barrualdetik ibiltzeko aukera ematen dio. Horregatik Huts habitagarrien izena. Forma pisutsuak sortzetik pieza hegalariak sortzera egin zenuen jauzi. Bai, nire lanean garapen etengabe bat dago. Nire lehen eskultura garrantzitsua Donostiako Mendeurren plazan dagoena da, Estela, Donostiako Nazioarteko Biurtekoan lehen saria eskuratu zuena. Sari hura oso garrantzitsua izan da nire ibilbidean. Lan horretan ageri diren moduluak nire lanetan konstante bat dira, beti agertzen dira, baina momentu batetik aurrera modulu horiek irekitzen hasten dira. Eta zabaltzen diren modulu horietatik Hegadak sortzen dira. Eta lehen hegadekin beste aire eskultoriko bat sortzen da. Irakurri dut, zuk esana, denboraren poderioz zure lanak sintesira jo duela. Gero eta elementu gutxiago behar dituzula esan nahi duzun hori esateko. Bai. Literaturan esaten den bezala, bi lerrotan esan dezakezuna, ez esan lau lerrotan. Sintesirako gaitasun zail hori denborarekin lortzen da. Gauzak  deuseztatu egiten dituzu, eta sintesiarekin geratzen zara.
«Zirizan dauden lan gehienak azken aldian landu ditudan brankak dira» «Brutalismo handiko espazioa izanik, eskulturak lurretik azaleratzen dira» «San Pedroko Udal Aretoan ibilbide intimoago bat ikus daiteke»
Zirizan ikus daitezkeen eskultura gehienek sintesi hori jasotzen dute: bi plano, puntu batean batzen direnak branka sortzeko, eta idi-begiei erreferentzia argia eginez. Nire lan gehienetan badago erreferentzia hori itsas elementuei; itsasontziak, kateak… portuetan ikus dezakegun unibertso horrekin guztiarekin harremana dute nire lanek, eskulturetara eramanda. Eskulturan nabarmendu zaren arren, oso sortzaile polifazetikoa zara. Idazle, margolari,…   Ni, nire belaunaldiko beste hainbat bezala, Nestor Basterretxea eta Euskal Eskultura Eskolako aspaldiko beste lagun eta kideak kasu, pinturan hasi ginen. 1967. urtean, nire margolanen erakusketa jarri nuen Barandiaran galerian. Orduan hasi zen  margolan lauetan nuena bolumena hartzen, eta laukizuzenekin hasi nintzen lanean. Ondoren pasatu nintzen burdinazko xaflekin lan egitera. Laukizuzenak soldatzen joan eta formen unibertso berri bat sortu nuen, baina beti margotzen ari nintzenarekin harremanetan. Eskulturara jauzia era naturalean egin nuen, bilakaera prozesu bat izan zen, baina, gerora, margotzen jarraitu dut beti, serigrafiatzen. Paperen gaineko nire obra grafikoa eskulturarekin harremanetan dago. Idatzi ere egin izan duzu. Bai, beti. San Pedroko Udal Aretoan ikusgai daude oraingoz argitaratu ditudan lau liburuak. Poesiak toki handia du nire lan literarioan, baita nire lan plastikoan ere.
Ricardo Ugarte

Idi-begiak konstante bat dira Ricardo Ugarteren eskultaratan

Baina dena ez da poesia. Memorias de Sidi Ifni izenburua du idatzi duzun azken liburuak. Bai, niri hango gerra egitea tokatu zitzaidan, 20 urterekin, 1964-1965 urtean. Hura Francoren isilpeko gerra izan zen, jende asko hil zen han, eta jende askok eskatu izan dit hura kontatzeko. Guk ez badugu han gertatutakoa kontatzen, hiltzen joango gara, eta han ezer ez zela pasatu kontatuko dute.
«Denborarekin gauzak deuseztatu egiten dituzu eta sintesiarekin geratu» «[Jorge Oteizaz galdetuta] Eragina formala baino, espirituala izan da» «Paperen gaineko nire obra grafiko guztia eskulturarekin harremanetan dago»
Espainiako Defentsa Ministerioak ez du onartu nahi han gerra bat izan zenik. Liburuan, elurra ari zuen martxoaren 3ko hartan Donostiako tren geltokiko tren batean sartu gintuztenetik bizitutako guztia jaso dut. Donostiatik Madrilera, Madriletik Sevillara, trenez ere, eta handik, hegazkinez, Sidi Ifni-ra [Maroko]. Han bi hilabetez egon ginen kanpaldi batean, esklaboen antzera. Nik batzuetan zalantza izaten nuen soldadu edo gerrako presoak ote ginen. Liburua Lagun argitaletxeak kaleratu du. Bigarren edizioa ere atera dute. Eskultura Eskolako kiderik gazteena zara zu, Oteiza, Chillida, Basterretxea eta Mendibururekin batera. Nolako eragina izan dute sortzaile garrantzitsu horiek guztiek zugan? Ni nintzen gazteena, eta orain patriarka bilakatu naiz, bakarrik geratu naizelako. Jorge [Oteiza], Nestor [Basterretxea] eta hirurok geratu ginen azkenean, eta lankideak ez ezik, lagun handiak izan gara. Erakusketa asko egin ditugu elkarrekin. Hala ere, nik uste dut eragina formala baino espirituala izan dela. Jorgek existentziarekiko zuen jarrerak eragin ninduen  gehien, bere jatorriarekin konprometitua egote hori, bere herriko kulturarekin, zure lanaren bidez egiten duzun ekarpen hori… Horixe izan da nik Jorgerengandik jaso dudan ikaspenik garrantzitsuena, eta berdin Nestorren kasuan.
Ricardo Ugarte

Ugartek azken garaian sortutako branken bilduma ikus daiteke Zirizan

«Bela bat egin dut, Blas de Lezoren omenez»

Pasaian jaio zinen, San Pedron. Pasaman Alargunaren kaleko 1. zenbakian, Jose Mariren bodegoiaren parean. Nola eragin du zure lanean San Pedron jaio izanak? San Pedron jaiotzearena ia kasualitate bat izan zen. Nire gurasoak ordurako Grosen bizi ziren, Bermingham kalean. Baina garai hartan ohitura zen erditzea gurasoen etxean, eta ama horregatik erditu zen San Pedron, nire aiton-amonak hemengoak zirelako. Jaio, eta Pedro Deunaren elizan bataiatu ninduten, San Pedron, eta ondoren joan ginen Donostiara bueltan, han bizitzera. Gogoan dut astebururo etortzen ginela San Pedrora, gure Groseko etxe azpian geratzen zen autobusa hartuta. Oroitzapen oso kuttunak ditut, aitonarekin, maitasun handikoak. Inoiz ez duzu eten jaioterriarekin harremana. Nik beti defendatu dut oso harro nire sanpedrotartasuna. Erakusketaren inaugurazioan hemengo lagunez inguratuta egon zinen. Horrek zer suposatzen du zuretzat? Niretzako ohorea izan da udalak omenaldi gisa eskaini izana erakusketa hau. Herri honetan zaila da lortzen bizirik zaudela norbaitek omenaldia eskaintzea. Hunkituta nago. Izaskun Gomez alkatea izan zen inaugurazioan, eta esan behar dut kultura zinegotzi Miriam Cano eta Kultura teknikari Beatriz Caballero erabat inplikatu direla erakusketaren antolakuntzan. Oso pozik nago.
«Nik beti defendatu dut oso harro nire sanpedrotartasuna» «Niretzat ohorea izan da udalak erakusketa hau omenaldi gisa eskaini izana» «Espero dut lonjaren gaia lehenbailehen konpontzea eta nire ‘Bela’ han ikustea»
Inaugurazioa oso une berezia izan zen. Lagunen maitasunaz babestua, San Pedroko kuadrilla, familia, seme-alabak… Pasaian eskultura oso esanguratsuak dituzu, herritarrentzat esanahi handikoak. Bai, hemen dago Aingura, Trintxerpen, herriko sarreran, jendeak ‘Ainguraren biribilgunea’ deitzen duen horretan. Maiz gertatzen den gauza bat da, azkenean eskulturak izendatzea espazioa. Oso harro nago. Aurretik beste toki batean egon zen Aingura. Garai batean Buenavistako kaian egon zen, han kokatzeko sortu nuelako. Baina lan batzuk egin zituzten inguruan, eta denbora askoan lurrean botata egon zen eskultura, nire atsekaberako. Jose Ignacio Espel Portu Agintaritzan zegoela erabaki genuen Gomistegin jartzea. Pieza hasieran gorria zen, portuaren testuinguruan nabarmendu zedin, baina biribilgunean kokatzeko jatorrizko burdin oxido kolorea eman nion. Oso pozik nago kokapen berriarekin. Donibaneko Bizkaia plazan ere egon zen urte askoan zure eskultura bat, Popako gaztelua. Orain portuan dago, Trasatlantico erakinaren ondoan. Hara lekualdatu genuen Donibanen  gaizki tratatua zutelako; pintatuta,markatuta… berriztatu nuen eta gaur egun han da, primeran. Pasaiarako beste proiektu bat duzu esku artean. Bai, Bela bat egin dut, Blas de Lezoren omenez, lonjaren parean kokatzeko. Herrikide gisa hari eskaini nahi diot. Maketa San Pedron dago ikusgai, Udal Aretoan. Hutsik dagoen ardatz batean pibotatzen duen bela bat da, haizeak mugituko duena. Proiektua, hala ere, oraingoz geldirik dago, lonja berriaren pare horretan jarri nahi dudalako, eta lanak eten dituztenez…  Benetan espero dut lonjaren gaia lehenbailehen konpontzea, eta nire Bela bertan ikusi ahal izatea, Boterotik, hori delako eskulturarentzat tokirik aproposena. Erakusketa
  • Non. San Pedron, Udal Aretoan; Trintxerpen, Ziriza Etxean.
  • Noiz arte. Abenduaren 4ra arte.
  • Ordutegia. Asteazkenetik larunbatera, 18:30etik 20:30era. Igande eta jaiegunetan, 11:00etatik 14:00etara.
 
Azken berriak

Harpidetu zaitez gure buletin irekira!
Astekarko eduki nagusiak, asteko albiste ikusienak, martxan ditugun zozketa eta egitasmoak, asteburuko egitarauen agenda eta askoz gehiago!
Ostiralero zure posta elektronikoan.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

Zerbitzu Gida

 

 

Agenda

Eguraldia

Iturria:tiempo.com

Azken 7 egunetako irakurrienak

 

 

Azken berriak

Harpidetu zaitez gure buletin irekira!
Astekarko eduki nagusiak, asteko albiste ikusienak, martxan ditugun zozketa eta egitasmoak, asteburuko egitarauen agenda eta askoz gehiago!
Ostiralero zure posta elektronikoan.

Harpidetu

Datuak ondo jaso dira. Eskerrik asko.

Izen-abizenak eta posta elektronikoa sartu behar dira.

Posta elektronikoak ez du formatu zuzena.

Arazo bat gertatu da eta ezin izan da izena eman. Jarri gurekin harremanetan mesedez eta barkatu eragozpenak (Akatsaren kodea:).

  • 943 34 03 30
  • oarsobidasoa@hitza.eus
  • Irun kalea 8, Errenteria-Orereta 20100
  • Nor gara
  • Argitalpen politika
  • Aniztasun politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea.

HITZAkide izan nahi dut

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaratik, modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.