Juul eta Nora guztiak gogoan
Otsailaz geroztik Kiva ikastolak dira Orereta, Haurtzaro eta Pasaia-Lezo Lizeoa; eskola jazarpenari aurre egiteko programa da Kiva, batez ere prebentziorako tekniketan berritzailea
Eskola jazarpenaren aurkako programa da Kiva, Finlandian sortutakoa Prebentzioan jartzen du indarra programak, eta ardura taldean jarriOreretan, ikasle talde guztiek hilabetean bi edo hiru saio erabiliko dituzte Kiva jarduerak egiteko, tutoretza planaren barruan: «Lanketa honek jazarpenaren prebentzioaren bide horretan guk aspaldidanik lantzen ditugun hainbat gai jasotzen ditu: adimen emozionala, baloreak, ardura, talde kohesioa…». Horiek guztiak aurrerantzean Kiva bitartez landuko dituztela azaldu du Verdugok. Lizeoan, Tutoretza Planaren barruan landuko dute Kiva baita ere, Marijo Erzibengoak zehaztu duenez, «aurtengo ikasturtean, hamabostero». Paisaiaren garrantzia Kiva ikastoletan jazarpenaren gaiak etengabe egon behar du presente, eta bide horretan «paisaiaren garrantzia» nabarmendu du Haurtzaroko zuzendariak. «Oso garrantzitsua da paisaia. Kivaren logoa presente dago pasilloetan, geletan, zaintza garaian txalekoak… Adierazgarriak ditugu gogorarazteko etengabe hau Kiva kastola bat dela». Horrez gain, ikasleek Kiva proiektuari egingo dioten ekarpena idatziz jaso eta mezuak zintzilikatu dituztela kontatu du Lekuonak, baita Kiva Eguna ospatu zutela ere. Azkenik, Kivak abestia ere baduela kontatu du Lekuonak, eta abesti horren letra geletan jarria dagoela. «Horrek guztiak lagundu du harreman positiboen sintonian jartzen». Kiva taldeak Indarra prebentzioan jartzen badu ere, Kiva programak eskola jazarpen kasuak antzematen direnerako jarduteko protokoloa jasotzen du baita ere. Honenbestez, eta beti ere Kivaren jarraibideei jarraituta, kasuak aztertzeko eta horien jarraipena egiteko Kiva taldeak sortuko dituzte ikastoletan. Pasaia-Lezo Lizeoan, esaterako, «indar berezien talde bat» sortu dute izan litezkeen eskola-jazarpen kasuak aztertzeko. «Lizeoaren kasuan, eta kontuan izanik Lehen Hezkuntzarako programa dela, sei lagunek osatzen dugu Kiva taldea: Lehen Hezkuntzako 3 irakaslek, bertako orientatzaileak eta ikasketaburuak», esan du Erzibengoak. Taldeak zein funtzio izango dituen ere aurreratu du Lizeoko irakasleak: «Taldearen egitekoa, jazarria izan den ikaslearekin, eta jazartzaileak izan direnekin hitz egitea eta egoera hori etetea da. Baita batzuen zein besteen familiekin gertaeraz hitz egitea ere». Ikastolako langileek trebakuntza espezifiko bat jaso dute egon daitezkeen kasuen kudeaketarako. Familiekin elkarlanean Eskola jazarpenari aurre egiteko programa denez, ikastolan landu behar da Kiva programa. Baina heziketarekin harremana duen guztiarekin gertatzen den antzera, garrantzitsua da oso etxeetan ere norabide berean lan egitea. Kivak, helburu horrekin, badu gurasoentzako gida bat (webgunean eskuragarri), eta ikastolek ere egin dituzte jada familiekin gaia lantzeko lehen urratsak. Haurtzaro Ikastolak aurkezpen saio bat egin zuen, guraso guztiekin, zikloka, eta ia 400 gurasok parte hartu zutela nabarmendu du Lekuonak. «Gaiak interesa piztu du eta oso ondo baloratu da aukera hau eskaintzea ikasleei». Orereta Ikastolak ere lehen aurkezpen bat egin du eta beste hainbat asmo dituzte esku artean, gaia Guraso Eskoletan txertatzea kasu. Izan ere, bullyingarena «ez da gai erraza». Horretan, denak bat datoz. Baina arazoa egon badago, eta aurre egitea komeni, beti ere tentuz, Lekuonak ohartarazi duenez: «Hemen dagoen elementua oso elementu sensiblea da, haurra», eta arriskuez ere ohartarazi du: «Gai honi ematen ari zaion dimentsioak, komunikabideetan eta, agian, gaizki ulertu batzuk ere sortzen ditu. Ez den hori ere horrela ikusteko arriskua dago. Baina hori esanda, argi dut aurre egin behar zaiola eta arazoa egotekotan interbentzioa egin behar dela». Izan ere, arazoa, egon bada. Kiva programaren ikertzaileek zabaldutako datuen arabera, Lehen Hezkuntzako haurren %10 eta %20 artean eta Bigarren Hezkuntzako haurren %5 eta %10 artean sistematikoki jazarriak izaten dira. Datu horiek iraultzeko bidean lan egitea ezinbestekoa da, ikasgelatan gero eta Nora gehiago egon daitezen, eta Juul gehiagorik ez. Gaia lantzeko ipuinak
- ‘Juul’. Egilea: Gregie de Maeyer. Ilustratzailea: Koen Vanmechelen. Argitaletxea: Lóguez. (Nafarroako Ikastolen Elkarteak euskaratua).
- ‘Tximeleta belarriak’. Egilea: Luisa Aguilar. Ilustratzailea: André Neves. Argitaletxea:Kalandraka.
- ‘Nasrudin’. Egilea: Odile Weulersse. Ilustratzailea: Rebecca Dautremer. Argitaletxea: Ibaizabal.
- ‘Marizipriztinek ez du zorioneko galeperrik nahi’. Egilea: Nunila Lopez Salamero. Ilustratzailea: Myriam Cameros. Itzulpena: Itziar de Blas, Mikel Garmendia. Argitaletxea:Txalaparta.
- ‘Mari Joseri zergatik deitzen diote Jose Mari?’. Egilea: Sece Calleja. Ilustratzailea: Cristina Losantos. Argitaletxea: Elkar.
- ‘Lehenego txangoa’. Egilea: Fina Casalderrey. Ilustratzailea: Marina Seoane. Argitaletxea: Erein.
- ‘Marixorren deskuidoa’. Egilea: Renada Mathieu. Ilustratzailea: Francesc Salvá. Argitaletxea: Erein.
- ‘Arrosa eta leuna’. Egilea: Adela Turin. Ilustratzailea: Nella Bosnia. Itzulpena: Fernando Rey. Argitaletxeak: Pamiela eta Kalandraka.
- ‘Enekoren soineko arrosa’. Egilea: Anne Finn. Ilustratzailea: Philippe Dupasquie. Argitaletxea: Alfaguara-Zubia.